Mainontaa luovuuspäissään 5.6.2018 Luova mainonta on tehokasta. Se on ikimuistettavaa, kestävää ja se toimii pienelläkin mediamäärällä. Käy järkeen, sillä mieleenpainuva mainonta herättää tunteita ja luo positiivisia asenteita. Onko luovalla mainonnalla kuitenkaan välitöntä vaikutusta kuluttajien ostokäyttäytymiseen tai ylipäätään yritysten myyntituottoihin? En tiedä. Pohdin asiaa kuitenkin Werner Reinartzin ja Peter Saffertin viestintäpsykologian tutkimuksen pohjalta (2005-2010). Tutkimuksessa selvitettiin luovan mainonnan ja myynnin välistä yhteyttä. Säästytte tutkimuksen lukemiselta, sillä tutkimuksen tulos tulee tässä: Luova markkinointi on huomattavasti tehokkaampaa, jos yritys käyttää mainonnassaan tiettyjä luovuuden ulottuvuuksia. Säästytte edelleen lukemiselta. Luovuuden ulottuvuudet ovat seuraavat: 1. Omaperäisyys 2. Joustavuus 3. Yksityiskohtaisuus 4. Synteettisuus 5. Taiteellinen arvokkuus Allekirjoittaneelle eivät nämä ulottuvuudet tällaisenaan auenneet, joten tutkin tutkimusta ja kerron jälleen. Omaperäisyydellä tarkoitetaan mainonnan elementtejä, jotka erottuvat ja ovat ainutlaatuisia. Joustavuuden avulla taas voidaan laajentaa markkinoitavan tuotteen käyttötarkoituksia ja antaa kuluttajalle ideoita. Yksityiskohtaisuus tarkoittaa mainonnassa esiintyviä yksityiskohtia (Who knew?!), joita kuluttaja ei osaa odottaa. Synteesi taas on luovuuden ominaisuus, jota käyttämällä voidaan sekoittaa keskenään jotain, mikä yllättää kuluttajan. Taiteellista luovuutta sisältäviä mainoksia, kuluttaja voi tulkita kuin taidetta. Uskon, että mainonnassa käytettävästä luovuudesta hyötyvät etenkin ne tuotteet, joiden käyttötarkoitus on itsestään selvä. Esimerkkinä käytän Fazerin suklaata. Itsestään selvä käyttötarkoitus on syöminen. Suklaata on syöty iät ja ajat ja syödään vielä seuraavatkin samanlaiset. Fazerin mainoskampanjassa Tärkeintä on rakkaus, on käytetty taiteellista arvoa ja mainokset erottuvatkin muiden makeisten mainonnasta aidoilla samaistuttavilla tunteilla, vahvalla musiikilla sekä mainoksen välittämällä tarinalla. Fazerin ei tarvitse esitellä tuotetta ja sen käyttötarkoitusta. Tuotteen tunnettuus on mahdollistanut sen yhdistämään tunteen ja tuotteen. Nimittäin rakkauden ja suklaan. Tutkimuksen mukaan mainonnassa käytetty luovuus on kannattavaa. Luovaan mainontaan käytetty euro voi jopa kaksinkertaistaa myynnin. Mutta tässäkin luovuushöpinässä ja tarinankerronnassa järjen käyttö on sallittua. Jos myyt pesuainetta, niin älä hyvä ihminen mainosta sitä rakkaudella. Kuluttaja haluaa tietää, miksi pesuaine on kannattavaa ostaa. Siihen ei rakkaustarinaa tarvita. -Marika-  Reinartz, Werner & Peter Saffert (2013). Creativity in Advertising: When it works and when it doesn’t (6/2013). Harward Business Review (s. 107-112). Tämä homma ei hauista tarvi 18.8.2017 Pieni mielipide 2.10.2017 Lue tästä >> Lue tästä >> Lue tästä >> Lue tästä >> Voitteko uskoa 26.9.2017 Lue tästä >> Lue tästä >> Otetaanko oppia Kurttilalta? 20.10.2017 Lue tästä >> Lue tästä >> Lue tästä >> Lue tästä >> Vanha juttu 11.12.2017 Lue tästä >> Lue tästä >> Henkilöbrändi Lue tästä >> Lue tästä >> Seuraavaksi otammeyhteen olympialaisissa 27.1.2018 Lue tästä >> Lue tästä >> Kiirettä pitää 6.2.2018 Lue tästä >> Lue tästä >> Lue tästä >> Lue tästä >> Markkinoinnista lääke menestykseen 5.4.2018 Lue tästä >> Lue tästä >> Kuluttajan kissanpäivät 4.5.2018 Lue tästä >> Lue tästä >> Evästeitä ja Leviksiä 11.5.2018 Lue tästä >> Lue tästä >> Mainontaa luovuuspäissään 5.6.2018 Lue tästä >> Lue tästä >> Bloggaaja pakkaa elämän  laukkuun 13.6.2018 20.1.2018 Brändiasiaa 6.11.2017 Lue tästä >> Lue tästä >> Erinomaisuudesta 3.8.2018 Lue tästä >> Lue tästä >> Avaruudessa ollaan 23.8.2018 SEI NÄ JOELLE Lue tästä >> Lue tästä >> 11.12.2018
Maastoutunut myyjä asiakasmarkkinoinnin ytimessä
mainostoimisto ZOOMI
mainostoimisto ZOOMI